Pure Zaken
Image default
E-commerce

Maintenance management software: meer wendbaarheid en winst voor jouw bedrijf

Met ontelbare bedrijfsmiddelen en taken die moeten worden gecontroleerd, is het beheer van het onderhoud in een bedrijfstak een ingewikkelde missie die veel tijd en middelen vergt. In dit scenario voelen veel leiders zich overweldigd om zoveel gebeurtenissen tegelijk in de gaten te houden. Daarbij komt nog de enorme verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat operationele problemen geen gevolgen hebben voor de productiviteit. Stilstand van machines leidt immers tot hoge kosten.

Hoe chaotischer het onderhoudsbeheer, hoe kwetsbaarder de apparatuur bovendien zal zijn voor defecten, iets wat nog meer kosten veroorzaakt. Anderzijds kan een maintenance management software de productiviteit op het gebied van revisie en reparatie verhogen. Met deze programma’s neemt de winst toe naarmate onnodige uitvaltijd zeldzamer wordt. Wilt je meer voordelen weten van een maintenance management software? Lees verder!

1. Verhoging van de snelheid van de operaties

 

Maintenance management software geeft managers de kans om tijd, activa, mankracht en andere middelen op een geautomatiseerde manier te beheren. Dit maakt het snel en gemakkelijk om een hoger niveau van succes te bereiken bij de reparatieplanning. Zo gaat er bijvoorbeeld geen tijd meer verloren aan het invoeren van gegevens in spreadsheets of het verzamelen en verwerken van specifieke KPI’s.

Aangezien preventief onderhoud met meer assertiviteit kan worden uitgevoerd, kan sneller aan de vraag worden voldaan en kan het onderhoud worden afgestemd op de planning en controle van de productie.

2. Vermindering van de kosten

Een ander voordeel van maintenance management software is kostenbesparing. Met nauwkeurigere en snellere indexberekeningen zullen de machines minder onderhoud nodig hebben. Met andere woorden, er wordt bespaard door minder stilstandtijd, minder storingen en een voorspelbare levering van onderdelen.

3. Preventie van onvoorziene gebeurtenissen

Het onderhoudsbeheer krijgt technologische ondersteuning om operationele problemen te voorzien. Wanneer bepaalde apparatuur dus afwijkt van de norm, wordt de vervorming in real time waargenomen. Op die manier kan de storing worden verholpen voordat het erger wordt. Een dergelijk voorspellend vermogen heeft een enorme impact op de klantentevredenheid. Bovendien produceren deze instrumenten rapporten die audits kunnen ondersteunen.

4. Verhoogde productiviteit

Je verliest geen tijd meer met het berekenen van KPI’s en het verzamelen van gegevens voor deze metingen. Zo is het mogelijk om met één druk op de knop alle nodige metriek te zien: uitgaven, stilstand, meest problematische apparatuur, enz. Bovendien kunnen bij onvoorziene omstandigheden oproepen worden geopend via QR-code, ook via mobiele telefoon. Hiermee haalt je meer uit jouw team zonder afhankelijk te zijn van overwerk.

5. Voorraden aangepast aan de vraag

De onderhoudssoftware helpt ook bij een efficiënter beheer van de onderdelenvoorraad. Zo worden excessen en breuken vermeden. Je weet immers automatisch welke onderdelen ontbreken en welke overblijven. Aangezien alles digitaal wordt gecontroleerd, is het eenvoudiger om inventarisaties van activa te maken.

Dit is dus een uitstekende gelegenheid om het bedrijf kostenbesparingen voor te stellen, aangezien er minder technische uitval zal zijn en minder uitgaven voor reserveonderdelen. Bovendien is de investering financieel zeer toegankelijk, wat helpt om de ROI te bewijzen.