Pure Zaken
Image default
Marketing en reclame

Marketing tips voor startende ondernemers

Je hebt net een bedrijf of je bent van plan om een bedrijf te beginnen. Dan sta je voor de geweldige uitdaging om je bedrijf bekend te laten worden onder de mensen en nog preciezer; onder jouw toekomstige klanten. Hoe doe je dat? Het is een beetje afhankelijk van wat voor bedrijf je hebt want elke branche heeft andere klanten. Echter zijn er een aantal basis marketinginstrumenten die eigenlijk voor elk bedrijf werken. Promotiemateriaal bijvoorbeeld, voor de één werken flyers heel goed (opening van een winkel) voor de ander zijn dat grote billboards langs de snelweg. Al eens gedacht aan mokken bedrukken? Dit promotiemiddel werkt voor iedereen, mokken bedrukken is functionele reclame.

Hoe initieer de marketing?

Je geeft de mok weg bij de opening van je zaak, aan vrienden, familie en andere genodigden. Deze nemen de bedrukte mok mee naar huis en gebruiken deze dus ook. Elk bezoek dat ze krijgen ziet de mok tijdens de koffie. Als je zaak eenmaal open is geef je de mokken weg aan je klanten, leveranciers en nieuwsgierigen. Denk ook eens aan een schenkactie bij bijvoorbeeld de sportclub, school van je kinderen. Mokken bedrukkenklinkt simpel maar het effect kan heel groot zijn. Verloot een mok op je social media (facebook, Insta) en laat de mok regelmatig terugkomen in de berichten die je post. Dan wordt de mok een gewild item. Naast mokken bedrukken is er natuurlijk meer nodig om je bedrijf op de kaart te zetten. Denk aan een goede website met links naar je socials en goede vindbaarheid op google als je bedrijf landelijk opereert. Opereer je vooral lokaal, zet je dan in voor goede doelen. Laat de lokale krant een redactioneel stukje over je schrijven bij elke mijlpaal van je bedrijf (de opening, nieuwe producten of diensten etc.) Naast mokken bedrukken kun je ook denken aan pennen en niet te vergeten bedrijfskleding. Ben je veel onderweg dan is autoreclame ook een goed idee, gecombineerd met mokken bedrukken, bedrukte pennen en bedrijfskleding kan men letterlijk niet meer om je heen.

Wat wil je besteden?

Voor een lokaal bedrijf kunnen marketingkosten een hap uit het budget zijn. Maak daarom ook een plan, wat wil je aan marketing, wat kun je zelf en wat moet je uitbesteden? Vraag offertes op en vergelijk goed. De goedkoopste is zeker niet de beste. Als het gaat om mokken bedrukken of pennen dan zijn grotere aantallen vaak voordeliger. Net als bij het drukken van flyers, menukaarten etc. Voor een simpele maar functionele website zijn vele voordelige programma’s te verkrijgen die je via standaard ontwerpen kan aanpassen en waarbij je direct je domeinnaam kan registreren en je hosting kan laten doen. Je social media accounts kan je ook laten beheren door bijvoorbeeld een student media & Communicatie of een vergelijkbare studie. Zij kunnen tevens alles voor je integreren in je website bijvoorbeeld.

Voordat je begint met al het marketinggeweld is het belangrijk om goed ne te denken of een logo, een eventuele slogan en de huisstijl. Een huisstijl is een vaste set aan kleuren die matchen met je logo. Door dit altijd te gebruiken herkent men je gemakkelijker.

 

Gerelateerde artikelen

Wat kost een bedrijfsvideo?

Hoe je met een sportevenement ook zakelijk je voordeel doet

Interessant voor bedrijven: reclame op T-shirts