Pure Zaken
Image default
Zakelijke dienstverlening

Animatie gebruiken in een voorlichtingscampagne; 3 voordelen

Animatie gebruiken in een voorlichtingscampagne; 3 voordelen

Stel, je bent communicatieadviseur bij een gemeente waar binnenkort groot onderhoud plaatsvindt aan een belangrijke verkeersader door een van de wijken. Dan wil je daar de bewoners uiteraard goed over informeren. Lastige factor is alleen dat de meeste mensen die in de desbetreffende wijk wonen de Nederlandse taal niet zo goed machtig zijn. Ze verstaan het misschien nog wel redelijk, maar lezen is een heel ander verhaal. Hoe kun je de communicatiecampagne dan goed vormgeven?

In dit geval zou je toch eens moeten denken aan het inzetten van een animatie. Dat heeft in dit geval vele voordelen.

Voordelen van een animatie binnen een voorlichtingscampagne

Beelden zeggen meer dan 100 woorden! Je kunt alle omwonenden die te maken gaan krijgen en last ondervinden van de werkzaamheden natuurlijk een brief sturen, maar hoeveel mensen zullen die brief echt lezen denk je? En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn. Vergroot de kans dat je boodschap bij mensen aankomt door te kiezen voor een korte animatie die door het gebruik van eenvoudige beelden door een grote groep mensen begrepen wordt dan een bewonersbrief.

Een ander groot voordeel is dat animaties veel beter te delen zijn via allerlei communicatiekanalen. Denk aan de website van de betreffende gemeente, maar ook aan de social mediakanalen. Zeker, je kunt daar ook geschreven teksten delen uiteraard, maar daar is weer het argument van het gemak. Zou je eerder een animatie van 30 seconden kijken waarin je alles duidelijk wordt gemaakt of lees je liever een grote lap tekst waarvan nog maar de vraag is hoeveel informatie er precies blijft hangen. Daar komt bij dat social media ook nog eens heel vluchtig is. Dan is het dus sowieso geen goed idee om veel tekst te delen. Een kort filmpje is dan veel beter. Onze concentratieboog is tegenwoordig niet meer wat die geweest is. Speel daarop in.  

Maak impact met een goed gekozen voice-over! Het doel van een animatie is om de beelden die je gebruikt zoveel mogelijk voor zichzelf te laten spreken. Soms kom je er echter niet onderuit om toch een voice-over in te schakelen. Dat is helemaal niet erg. Als je het goed doet kan dat perfect samenvallen met de rest van de animatie en zorgt het voor een mooi geheel. Kies een voice-over die qua toon goed bij je boodschap past. Zorg er bij het schrijven van het script van de voice-over voor dat je gebruik maakt van korte zinnen en dat degene op wie de keuze is gevallen tijdens het opnemen rustig spreekt en duidelijk articuleert. Op die manier is de boodschap voor veel mensen het meest duidelijk te volgen.

 

Donker Media begeleidt opdrachtgevers gedurende het hele proces!

Een animatie maken is best een uitgebreid proces. Je ziet al snel dingen over het hoofd. Niet getreurd. Donker Media denkt aan alles en helpt je graag uit de brand.

Geef ons eens een belletje!