Pure Zaken
Image default
Zakelijke dienstverlening

SEO: wat kun je zelf oppakken en wat kun je beter uitbesteden?

SEO, je hebt er vast wel eens over gehoord en je weet dat het belangrijk is om er aandacht aan te schenken. Alleen, hoe begin je eraan? Je kunt het wel helemaal uitbesteden aan een echte SEO-specialist, maar als kleine ondernemer of zelfstandige wil je graag zoveel mogelijk zelf doen om kosten te besparen. Daarom geven we je in dit blog 3 tips om zelf met SEO aan de slag te gaan én leggen we uit waarom je bepaalde dingen beter aan een expert kan overlaten.

SEO, wat is dat eigenlijk precies?

SEO staat voor search engine optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Het zijn technieken en werkwijzen die als doel hebben de vindbaarheid van je website of een specifieke pagina te vergroten in de zoekmachine. SEO bestaat uit een heleboel verschillende factoren en aspecten die allemaal met elkaar samenspelen. Wil je je online vindbaarheid verbeteren? Dan is het verstandig om aan de slag te gaan met de belangrijkste aspecten: techniek, content en autoriteit.

Ik wil met SEO aan de slag, wat kan ik zelf doen?

Zelf aan de slag gaan met SEO kies je waarschijnlijk voor vanwege het beschikbare budget. Maar het kan ook zijn dat jij het heel leuk vindt om meer over zoekmachine optimalisatie te leren. We helpen je graag op weg met enkele tips.

Zorg dat een tekst relevant is

Het doel van Google is om de zoeker een zo relevant mogelijk zoekresultaat te tonen met de beste gebruikerservaring die mogelijk is. Om hoog in de zoekresultaten te komen moet je content dus relevant zijn voor de zoekopdracht die uitgevoerd wordt. Hoe zorg je ervoor dat jouw content relevant is? Dat doe je door in de huid van je zoeker te kruipen. Waar is jouw doelgroep naar op zoekt? Wat zijn de problemen waar jouw doelgroep tegenaan loopt? Waar ligt jouw doelgroep ’s nachts wakker van. Beantwoord je deze vragen, dan krijg je al een beter beeld bij jouw doelgroep en waar de informatiebehoefte ligt. En daar is jouw doelgroep waarschijnlijk ook naar op zoek. Met die informatie kun je jouw tekst zo relevant mogelijk maken voor de zoekopdracht. Er is geen vuistregel voor de lengte van een relevante tekst. Zorg ervoor dat je origineel blijft en vertel alles over het onderwerp wat je kan bedenken. Heb je alles gezegd wat er te zeggen valt? Dan is je tekst klaar.

Zorg dat één pagina over één onderwerp gaat

Google wil relevante content laten zien bij een zoekopdracht. Als je wilt dat Google goed begrijpt waar je pagina over gaat is het verstandig om je pagina over één onderwerp te laten gaan. Je kunt natuurlijk synoniemen gebruiken, maar wijd niet teveel uit over andere onderwerpen.

Gebruik kopjes en h-tags

De online lezer is niet zoals de offline lezer. Ze komen om specifieke informatie te vinden en hierin zijn ze ongeduldig. Geef je de informatie niet duidelijk of te laat aan ze? Dan zijn ze afgehaakt. En dat wil je natuurlijk niet! Een eenvoudige manier om je tekst duidelijk te maken is door kopjes te gebruiken. Kopjes maken de tekst scanbaar. Zo kan een lezer snel en eenvoudig de informatie vinden die ze zoeken.

Wat kan ik beter aan een expert overlaten?

Als je graag écht wil investeren in je online vindbaarheid, dan zijn er een aantal dingen die je beter kunt uitbesteden aan een SEO-specialist.

Technische review

Tenzij je zelf een echte computernerd ben, kun je de technische review beter aan een SEO-expert overlaten. De technische kant van je website kan van hele grote invloed zijn op je online vindbaarheid en is daarom echt de moeite waard om goed naar te laten kijken. Jouw content kan nog zo relevant en goed geschreven zijn, als Google jouw pagina niet goed kan indexeren ga je nooit beter gevonden worden.

Zoekwoordonderzoek

Je kunt wel zelf wat inspiratie opdoen door je goed in te leven in je doelgroep en te kijken op welke zoekwoorden zoekvolume zit. Maar als écht inzicht wilt in de zoekwoorden die voor jouw website relevant zijn, dan is het een goed idee om een compleet en uitgebreid zoekwoordonderzoek te laten doen door een SEO-expert. Een SEO-expert brengt met een zoekwoordonderzoek niet alleen in kaart op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt, maar ook hoe je nu gevonden wordt én waar mooie kansen liggen die je nu niet benut. Dit is een investering die je er binnen de kortste keren uit hebt!

Aan de slag!

We hebben een aantal punten benoemd waarmee je zelf aan de slag kunt (met name het maken van pagina’s en teksten) en een aantal punten die je beter kunt uitbesteden. Maar hoe weet je nou of je succesvol bent nadat je zelf aan de slag bent gegaan met SEO? Dat kun je zien in Search Console. Blijven die resultaten alsnog achter? Dan toch maar die SEO-specialist inschakelen…