Pure Zaken
Image default
Energie

Waarom zijn energiebesparende maatregelen en duurzaamheidsmarketing belangrijk?

Mede vanwege de globale en economische ontwikkelingen, is de tijd er nu echt aangebroken dat Nederlandse bedrijven meer energiebesparende maatregelen moeten nemen. Bovendien neemt het consumentenbewust over het belang van duurzaamheid en energie-efficiëntie toe, wat betekent dat het belang van duurzaamheid in de marketingcampagnes van tal van verschillende bedrijven aan het toenemen is. Er zijn verscheidene redenen te noemen waarom dit zo belangrijk is. In deze blog nemen we enkele belangrijke aspecten in het kort met je door. 

Kostenbesparing en een lagere uitstoot 

Verreweg een van de belangrijkste redenen waarom steeds meer bedrijven overstappen op het nemen van energiebesparende oplossingen, is dat ze kunnen besparen door efficiëntere processen in te voeren. Bovendien resulteert het in een lagere CO2-uitstoot, wat niet alleen goed is voor het milieu maar vaak ook voor de reputatie van een merk.

Energie-efficiëntie combineren met duurzaamheidsmarketing 

Er is dus ook een marketingredenering voor duurzaamheid: consumentengedrag kan worden beïnvloed door marketinginspanningen rondom duurzaamheid, waardoor bedrijven meer omzet uit duurzame producten en diensten kunnen halten. Door marketing rondom duurzaamheid te combineren met energiebesparing kan een bedrijf uiteindelijk meer geld besparen. 

Maatregelen die bedrijven kunnen nemen om energie te besparen zijn bijvoorbeeld het verduurzamen van hun gebouwen, het upgraden van apparatuur en het verminderen van waterspildrukken en CO2-footprints. Voor meer informatie en mogelijkheden over energiebesparende managementoplossingen, bezoek de website van Controlin.com

En door marketingcampagnes voor duurzame producten en diensten op te zetten, kunnen bedrijven consumentengedrag beïnvloeden door een duurzamere levensstijl te promoten. Bedrijven die marketingcampagnes voor duurzaamheid lanceren kunnen ook hun imago verbeteren door een betere reputatie op te bouwen als bedrijf dat actief bijdraagt aan de verduurzaming van onze samenleving. 

Kijk wel uit met greenwashing 

Eén aspect wat we veel zien in duurzaamheidsmarketing is greenwashing. Deze benaming beschrijft de propaganda van bedrijven die beweren dat ze duurzame praktijken implementeren, maar in de realiteit geen echte waardevolle bijdragen leveren. Greenwashing is het proces van het overbrengen van een valse indruk of misleidende informatie over de  duurzaamheid van een merk. Dit kan worden tegengegaan door duurzaamheidsmarketing te funderen in meetbare argumenten en zo transparant mogelijk te zijn over de haken en ogen of de nog te behalen winst. 

Of het nu gaat om duurzame buitenreclame via JCDecaux of een campagne op de sociale media, marketinginspanningen rondom duurzaamheid en energiebesparing zijn beide niet alleen noodzakelijk om consumentengedrag te beïnvloeden, maar ook om bedrijfskosten terug te dringen. Door marketingcampagnes voor duurzame producten en energiebesparende maatregelen te combineren, kunnen bedrijven écht verschil maken in Nederland.