Pure Zaken
Image default
Marketing en reclame

Interessant voor bedrijven: reclame op T-shirts

We kennen allemaal de shirtreclame in de sportwereld, maar vergeten bijna dat dit ook in het dagelijks leven prima werkt. En niet alleen bij bedrijfskleding, denk ook aan zoiets als merchandise. Maak je bedrijf hipper en vooral bekender met bedrukte T-shirts. De mogelijkheden zijn ongekend als je slim te werk gaat.

Slimme teksten

T-shirts bedrukken om reclame te maken, doe je met goede, pakkende teksten die niet direct verklappen dat het om jouw bedrijf gaat. Vanzelfsprekend laat je je logo of website erop drukken, maar een inspirerende zin trekt pas de aandacht. Het is de kunst om op die manier verholen reclame te maken. Een voorbeeld: op een shirt is het niet de naam van lunchroom die mensen nieuwsgierig maakt, maar juist een tekst die daaraan refereert. Zet een cartoon van een rijkelijk belegd broodje met de tekst ‘I love sandwiches’ op de voorkant (Engelse zinnen doen het altijd goed en maskeren het reclame-idee). Op de achterkant zet je de website van de lunchroom.

Mooi vormgegeven merchandise

Als dit zijn vruchten afwerpt en de lunchroom een hippe hangout is geworden, kun je doorpakken en de shirts achter je balie ophangen als merchandise. Horeca verkopen al sinds jaar en dag T-shirts. Aan stamgasten en toeristen, meestal omdat het shirts zijn die lang niet iedereen heeft. Zo verdien je je investering driedubbel terug: je verkoopt wat naast je product of dienst, en het T-shirt verspreidt je boodschap. Mede daarom is het raadzaam om de teksten in het Engels te doen.

Opvallende (gesponsorde) bedrijfskleding

Het effect van een gewild item: als personeel er hip uitziet in zo’n shirt, zijn het gasten, vrienden en bekenden die dat ook willen. Gebruik de T-shirts als bedrijfskleding om ze aan te prijzen. Wil je het echt goed aanpakken, dan hou je op de mouwen ruimte in voor een ander bedrijf. Ga in zee met een collega, laat zien dat de shirts vaak gedragen en bovendien verkocht worden en er wordt snel toegehapt. De kosten van deze dubbele reclame deel je met die collega-ondernemer.

Gebruik sociale media om het shirt te promoten

Slim gebruik van sociale media doet de rest. Je hebt dus een gaaf T-shirt waarop de teksten subtiel verwijzen naar je bedrijf. Je verkoopt ze als merchandise, onder meer door ze op sociale media te showen. Heb je er een aantal verkocht, dan schrijf je een prijsvraag uit, bijvoorbeeld door je volgers aan te sporen om zich met hun favoriete T-shirt op bijzondere plekken te laten fotograferen. De leukste krijgt een gratis lunch en van de foto’s maak je een collage voor in het bedrijfspand – ook dit is weer goede reclame.