Pure Zaken
Image default
Personeelszaken

Tips voor begeleiding van zieke werknemers

Het ziekteverzuim binnen bedrijven kost de werkgever elke jaar opnieuw handenvol geld en brengt de continuïteit van de werkzaamheden van het bedrijf in gevaar. Dat het onvermijdelijk is dat werknemers ziek worden, kun je niet omheen, maar je kunt er als werkgever wel alles aan doen om het ziekteverzuim op een doeltreffende manier te verlagen. Zo is de waarde van een verzuimgesprek voor een werknemer veel groter dan je op het eerste gezicht denkt.

Waarom is dit zo belangrijk?

Als een werknemer zich ziek meldt, heeft dit zowel voor het bedrijf als voor de collega’s aan aantal gevolgen. Voor het bedrijf zorgt het ervoor dat bepaalde werkzaamheden vertraging oplopen en dat er naarstig moet gezorgd worden naar een vervanger. Voor de collega’s betekent het dat zij het werk moeten verdelen en overnemen zolang geen vervanger werd gevonden. Het spreekt voor zich dat een hoog ziekteverzuim niemand ten goede komt.

Met deze tips kun je onmiddellijk aan de slag

Een goed verzuimbeleid

Het opstellen van een goed verzuimbeleid laat je toe de regels duidelijk te stellen. Zo weet iedereen binnen het bedrijf wat de procedure is die gevolgd zal worden in geval van ziekte. Wanneer moet een ziektemelding gebeuren, bij wie moet de ziektemelding gebeuren en wat zijn de stappen die het bedrijf neemt tijdens de duur van de ziekte; het zijn allemaal zaken die zo voor iedereen duidelijk zijn.

Signalen van ziekteverzuim

Vaak gaan aan ziekteverzuim een aantal signalen vooraf die, als ze tijdig opgepikt worden, kunnen leiden tot het vermijden van het ziekteverzuim. Zo zal een werknemer die dreigt uit te vallen omwille van stress zich anders gaan gedragen, zal er een verandering in de reacties van de werknemer optreden en zullen opmerkingen gemaakt worden die aangeven dat de situatie onhoudbaar wordt. 

Open communicatie

Ziekteverzuim bespreekbaar maken is voor veel mensen nog een moeilijke stap. Toch zijn verzuimgesprekken een waardevolle tool in de strijd tegen dat ziekteverzuim. Het is namelijk tijdens een verzuimgesprek dat in alle openheid kan gecommuniceerd worden en dat kan  gezocht worden naar mogelijke oplossingen. Erg belangrijk hier is dat een verzuimgesprek niet als een soort van straf of sanctie mag gezien worden, maar als een manier om samen naar oplossingen te zoeken.

Verhogen van het werkplezier

Werknemers die zich goed voelen op het werk, zullen minder vaak ziek uitvallen, dat heeft onderzoek al meermaals aangetoond. Je hebt er dus als werkgever alle belang bij om hier aandacht voor te hebben. Dit hoeven geen grote en dure ingrepen te zijn, zelfs het kleinste gebaar maakt al een wereld van verschil. Een leuke teamactiviteit bijvoorbeeld of zelfs al een schouderklopje bij het afleveren van goed werk, zorgen ervoor dat je werknemers graag naar het werk komen en zich minder vaak ziek melden. 

Gedeelde verantwoordelijkheid

Het zou verkeerd zijn om ziekteverzuim volledig op rekening van de werknemers te zetten, het is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle betrokken partijen. Je mag best van je werknemer verwachten die hij zijn verantwoordelijkheden opneemt, maar dan moet jij dit ook doen. Het organiseren van een verzuimgesprek is daar een voorbeeld van. Het is tijdens dit verzuimgesprek dat zaken aan het licht komen die het verzuim veroorzaakt hebben en de werknemer kan en mag verwachten dat mijn zijn zorgen rekening wordt gehouden. Het zoeken naar oplossingen om het verzuim tegen te gaan, moeten jullie samen doen voor betere resultaten.